Statut przedszkola publicznego
w Starej Wsi
Podstawy prawne:
1. Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r., poz. 750 ze zm.).
2. Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r., poz. 986 ze zm.).
3. Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r., poz. 737 ze zm.)
NAZWA PRZEDSZKOLA:
- 1. Przedszkole Publiczne w Starej Wsi.
INFORMACJE O PRZEDSZKOLU:
- 2.1. Przedszkole jest jednostką publiczną i finansowane jest z budżetu gminy.
1a. Siedziba przedszkola znajduję się w Stara Wieś 87, 05-622 Belsk Duży.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Belsk Duży z siedzibą przy ul. Jana Kozietulskiego 4, 05-622, Belsk Duży.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie – Delegatura w Radomiu.
- 3.1. Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci z miejscowości znajdujących się na terenie gminy Belsk Duży.
- Jeśli po zapewnieniu miejsc dzieciom z terenu gminy są jeszcze wolne miejsca, mogą uczęszczać też dzieci spoza terenu gminy.
- 4.1. Rekrutację dzieci do przedszkola przeprowadza się w oparciu o zasadę powszechnej dostępności. Dzieci przyjmowane są po przeanalizowaniu danych zawartych w kartach zgłoszeń, które rodzice powinni złożyć w terminie od 1 do 31 marca danego roku. Pierwszeństwo w rekrutacji do przedszkola mają dzieci objęte obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym:
1) na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę łącznie następujące kryteria, które mają jednakową wartość:
- wielodzietność rodziny kandydata,
- niepełnosprawność kandydata,
- niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
- niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
- samotne wychowywanie kandydata w rodzinie,
- objęcie kandydata pieczą zastępczą.
2) na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący.
2.Tryb postępowania w sprawie przyjęcia dziecka do przedszkola jest następujący:
- Rodzice powinni pobrać kartę zgłoszenia dziecka od dnia 1 kwietnia i po wypełnieniu złożyć ją w przedszkolu do dnia 31 marca danego roku.
- Jeżeli liczba zgłoszeń dzieci nie przekracza liczby miejsc w przedszkolu, przyjęć dokonuje dyrektor przedszkola.
- W przypadku większej liczby zgłoszeń, dyrektor powołuje Komisję kwalifikacyjną.
- W skład Komisji kwalifikacyjnej wchodzą: dyrektor przedszkola, Przedstawiciel Rady Pedagogicznej oraz przedstawiciel Rady Rodziców.
- Dzieci, które nie zostały przyjęte do przedszkola z powodu braku miejsc umieszcza się na liście rezerwowej.
- Listę dzieci zakwalifikowanych do przedszkola oraz listę rezerwową należy podać do publicznej wiadomości do dnia 15 maja danego roku.
- W przypadku nie przyjęcia dziecka do przedszkola dyrektor zobowiązany jest do udzielenia rodzicom informacji o możliwości odwołania się do organu prowadzącego placówkę, w terminie 7dni.
- Dyrektor informuje organ prowadzący o ilości dzieci nieprzyjętych do przedszkola.
- Do przedszkola przyjmowane są dzieci, które od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 7 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- O przyjmowaniu dzieci w ciągu roku szkolnego na zwolnione miejsca decyduje dyrektor przedszkola.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA:
- 5. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy Prawo oświatowe oraz aktów wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Celem przedszkola jest:
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
- budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
- rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,
- wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
- 6. Do zadań przedszkola należy:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami;
17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- 7. 1. W przedszkolu przestrzegane są zasady tolerancji i wolności.
- Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej, poprzez:
- zapoznawanie z historią kraju i symbolami narodowymi;
- zwiedzanie miejsc pamięci narodowej, muzeów, nekropolii, parków narodowych, krajobrazowych, rezerwatów i pomników przyrody, które zlokalizowane są w najbliższej okolicy;
- przybliżanie tradycji i kultury regionu i najbliższej okolicy;
- organizowanie nauki religii;
- udział w spotkaniach z ciekawymi postaciami zapraszanymi do przedszkola – autorytetami w zakresie nauki, kultury i sportu;
- tworzenie tradycji przedszkola;
- wzbudzanie poczucia szacunku dla wartości, na których oparta jest rodzina.
- 8. W przedszkolu stosowane są formy pracy otwartej umożliwiające dzieciom wybór miejsca i rodzaj aktywności. Wykorzystywane są elementy różnych koncepcji pedagogicznych.
- 9.1. Przedszkole zapewnia warunki do zabawy, nauki i pracy zgodne z obowiązującymi przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy w placówkach oświatowo-wychowawczych.
- Opiekę nad dziećmi podczas zajęć o charakterze dydaktycznym, zabaw, spacerów i wycieczek sprawuje nauczyciel, zgodnie z przydziałem czynności.
- Dzieci uczęszczające do przedszkola mogą być przyprowadzane i odbierane tylko przez rodziców (prawnych opiekunów) bądź upoważnione przez nich osoby dorosłe, zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo.
- (uchylony)
- Tygodniowy rozkład zajęć uwzględnia zasady higieny pracy stosownie do wieku dzieci.
- Godziny pracy przedszkola dostosowane są do zapotrzebowania środowiska i rodziców.
- Dzieciom, których rodzice znajdują się w trudnej sytuacji materialnej organizuje się stałą lub doraźną pomoc finansową przy współpracy z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej.
- 10.1. Dyrektor przedszkola powierza grupę dzieci pod opiekę nauczycielowi. W przedszkolu jednooddziałowym dyrektor również sprawuje taką opiekę.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciele opiekowali się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
- Nauczyciele są opiekunami dzieci w przedszkolu i organizatorami ich czasu również poza zajęciami o charakterze dydaktycznym.
- Wszelkie problemy dziecka związane z procesem opiekuńczo- wychowawczo-dydaktycznym rozstrzygają nauczyciele.
- Nauczyciele organizują i prowadzą:
- stałe spotkania szkoleniowo-informacyjne ze wszystkimi rodzicami trzy razy w ciągu roku,
- spotkania indywidualne z rodzicami w miarę potrzeb,
- zajęcia otwarte dwa razy w roku,
- pedagogizację dwa razy w roku,
- kącik informacyjny dla rodziców,
- wystawę prac plastycznych dzieci.
- 10a. 1. Za bezpieczeństwo dziecka w drodze do Przedszkola i podczas powrotu do domu odpowiadają rodzice.
- Za przyprowadzenie dziecka do Przedszkola rozumie się przyprowadzenie dziecka do właściwej sali przedszkolnej, w której odbywają się zajęcia danego dziecka i przekazanie dziecka upoważnionemu nauczycielowi.
- Za odebranie dziecka rozumie się odebranie dziecka z właściwej sali przedszkolnej lub ogrodu przedszkolnego, gdzie odbywają się zajęcia danego dziecka.
- Osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola obowiązana jest je rozebrać z okrycia wierzchniego, zmienić obuwie dziecka i przekazać je nauczycielowi grupy, bądź opiekunowi dyżurującemu w szatni. Nauczyciel przedszkola nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców przed wejściem do przedszkola, w szatni, przed zamkniętymi drzwiami sali itp.
- Dziecko powinno być przyprowadzane do Przedszkola i odbierane przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo.
- Nauczyciel może odmówić wydania dziecka, jeżeli w jego ocenie, osoba odbierająca nie jest w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (np. pozostaje pod wpływem alkoholu bądź innego środka odurzającego).
- W wypadku każdej odmowy wydania dziecka, nauczyciel niezwłocznie informuje Dyrektora Przedszkola. W takiej sytuacji nauczyciel lub Dyrektor podejmuje wszelkie dostępne czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami dziecka.
- W przypadku nieodebrania dziecka do godziny ustalonej jako godzina zamknięcia Przedszkola nauczyciel powinien niezwłocznie powiadomić rodziców o zaistniałym fakcie oraz zapewnić opiekę dziecku do czasu przybycia rodziców.
- W przypadku, gdy pod wskazanymi numerami telefonów nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców, nauczyciel powiadamia Dyrektora o zaistniałym fakcie.
- Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez prawomocny wyrok lub orzeczenie sądowe.
- Do przedszkola nie należy przyprowadzać dzieci chorych: przeziębionych, zakatarzonych oraz z objawami innych chorób.
- 10b. 1. W celu wspierania potencjału rozwojowego dzieci i stwarzania im warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i środowisku lokalnym, przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także na rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w przedszkolu.
- Nauczyciele i specjaliści, prowadzą obserwacje dzieci i oceniają ich umiejętności w sferze emocjonalno – społecznej, poznawczej, ruchowej i samoobsługi.
- Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Przedszkole organizuje i udziela rodzicom uczniów i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest we współpracy z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną. W udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej nauczycieli może wspierać psycholog oddelegowany do pracy w przedszkolu przez rejonową poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
ORGANY PRZEDSZKOLA, ICH KOMPETENCJE I ZASADY WSPÓŁDZIAŁANIA:
- 11. Organami przedszkola są:
- Dyrektor przedszkola;
- Rada Pedagogiczna, w skład której wchodzi co najmniej trzech nauczycieli;
- Rada Rodziców oddziału składająca się co najmniej z trzech osób.
- 12.1. Przedszkolem kieruje dyrektor wyłoniony w drodze konkursu. Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola oraz reprezentuje je na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników samorządowych.
Do zadań dyrektora należy w szczególności:
- kierowanie działalnością placówki oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego na podstawie odrębnych przepisów;
- przewodniczenie radzie pedagogicznej i realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących;
- stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju dzieci i nauczycieli, organizowanie odpowiedniej opieki dzieciom przebywającym w przedszkolu;
- przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu przedszkole;
- planowanie i odpowiedzialność za realizowanie planu finansowego przedszkola zgodnie z odpowiednimi przepisami;
- organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola;
- współpraca z rodzicami, organem prowadzącym, instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi oraz jednostkami wspierającymi przedszkole;
- kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
- stwarzanie warunków do realizacji zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka;
- przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom;
- występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród, wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników przedszkola;
- zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami kodeksu pracy, bhp i ppoż.;
- koordynacja współdziałania organów przedszkola, zapewnienie im swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymiany informacji między nimi;
- dopuszczanie do użytku programów wychowania przedszkolnego;
- wdrażanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zapewniające zgodność przetwarzania danych osobowych przez przedszkole z przepisami o ochronie danych osobowych;
- wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
- współdziałanie ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
- Dyrektor sprawuje nadzór pedagogiczny. Opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia Radzie Pedagogicznej a w przypadku jej braku nauczycielowi w terminie do 15 września.
- Plan nadzoru pedagogicznego uwzględnia wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego w poprzednim roku szkolnym. Dyrektor przedstawia sprawozdanie i wnioski z pełnionego nadzoru pedagogicznego Radzie Pedagogicznej.
- 13. 1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor przedszkola i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
- Zebrania rady pedagogicznej odbywają się wg harmonogramu ujętego w rocznym planie nadzoru pedagogicznego. W miarę potrzeby zwoływane są nadzwyczajne zebrania rady pedagogicznej.
- Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie rocznych planów pracy,
- przygotowanie i uchwalenie projektu statutu przedszkola i jego zmian,
- podejmowanie uchwał w sprawach eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców;
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy dzieci uczęszczających do przedszkola,
- ustalenie organizacji i doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy Przedszkola (arkusz organizacji Przedszkola na dany rok szkolny),
2) projekt planu finansowego Przedszkola;
3) wnioski Dyrektora Przedszkola o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje Dyrektora Przedszkola o przyznanie nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych;
5) dopuszczenie do użytku w Przedszkolu zaproponowanego przez nauczyciela programu wychowania przedszkolnego.
- (uchylony)
- Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej połowy uprawnionych do głosowania liczby członków. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane w sprawach związanych z osobami pełniącymi funkcje kierownicze w przedszkolu lub w sprawach związanych z opiniowaniem kandydatów na takie stanowiska podejmowane są w głosowaniu tajnym.
- Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
- 14.1. Rada rodziców jest społecznym organem działającym na rzecz przedszkola i stanowi reprezentację ogółu rodziców wychowanków.
- Wybory do Rady Rodziców odbywają się każdego roku i powinny być przeprowadzone do 31 października danego roku.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
- Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej, dyrektora przedszkola, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
- Radę Rodziców oddziału tworzy co najmniej troje przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków przedszkola. Osoba, która uzyskała największą ilość głosów zostaje przewodniczącym. W przedszkolu jednooddziałowym tylko przewodniczący stanowi reprezentację Rady Rodziców przedszkola i tylko on ma kompetencje stanowiące.
- W celu wspierania działalności statutowej przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania tych funduszy określa regulamin Rady Rodziców.
- Do zadań Rady Rodziców należy:
1) pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań przedszkola;
2) gromadzenie funduszy do wspierania działalności przedszkola;
3) zgłaszanie wniosków oraz przekazywanie opinii na temat pracy przedszkola do dyrektora;
4) opiniowanie na wniosek dyrektora przedszkola pracy nauczyciela;
5) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.
- 15. 1. Organy przedszkola współdziałają ze sobą w celu właściwego wykonywania kompetencji określonych w statucie, zapewnienia bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami.
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
- 16. 1. Spory i konflikty między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor przedszkola. W sprawach nierozstrzygniętych wewnątrz przedszkola lub dotyczących dyrektora poszczególne organy mają prawo występować do organu prowadzącego przedszkole lub sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Tryb rozstrzygania spraw spornych:
1) w razie zaostrzenia konfliktu w przedszkolu, zainteresowana strona powinna zostać powiadomiona o decyzji dyrektora podczas rozmowy z nim lub listownie za zwrotnym potwierdzeniem odbioru,
2) zainteresowana strona ma prawo do odwołania się od decyzji dyrektora z zachowaniem terminu odwołania (w ciągu 14 dni od otrzymania na piśmie zawiadomienia o podjętej decyzji),
3) odwołanie od decyzji dyrektora następuje po złożeniu pisemnego wniosku,
4) jeżeli rozmowy z dyrektorem nie przyniosą rozstrzygnięcia, dyrektor przedszkola jest zobowiązany w terminie siedmiu dni przekazać sprawę odwołania organowi prowadzącemu lub sprawującemu nadzór pedagogiczny.
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA:
- 17.1. Przedszkole funkcjonuje cały rok szkolny z uwzględnieniem przerw ustalonych w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Szczegółowy terminarz roku szkolnego dyrektor podaje do wiadomości ogółowi rodziców.
- Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i nauczanie przez pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do16.00, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy. Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w wymiarze 5 godzin od godziny 8:00 do 13:00.
- 18.1.Szczegółowe zasady organizacji przedszkola w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji opracowany przez dyrektora do 21 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący.
- W arkuszu organizacji Przedszkola zamieszcza się informacje zgodnie z aktualnym Rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.
- 19.1. Dzieci tworzą jeden oddział (łączący grupy wiekowe od 3 do 6 lat).
- W wyjątkowych przypadkach za zgodą dyrektora do przedszkola Mogą uczęszczać dzieci, które ukończyły 2,5 roku, przy czym muszą one wykazywać samodzielność.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
- Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 9 lat.
- 20.1. Praca wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego realizującego podstawę programową, wybranego przez nauczyciela lub programu tzw. własnego, opracowanego przez nauczyciela. Nauczyciel po dokonaniu wyboru programu składa wniosek o dopuszczenie go do realizacji w przedszkolu. Następnie Rada Pedagogiczna na posiedzeniu opiniuje ten program. Po pozytywnym zaopiniowaniu programu przez Radę Pedagogiczną dyrektor dopuszcza ten program do użytku w przedszkolu i wpisuje do przedszkolnego rejestru programów zgodnie z odrębnymi przepisami. Dopuszczone programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów realizowanych w przedszkolu.
- 21. Realizowany jest roczny plan pracy opiekuńczo-wychowawczej i dydaktycznej opracowany w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, wnioski z nadzoru pedagogicznego i z przeprowadzonych badań ewaluacyjnych.
- 22.1. W oparciu o projekt pracy przedszkola dyrektor na wniosek Rady Pedagogicznej, biorąc pod uwagę oczekiwania rodziców opracowuje ramowy rozkład dnia, który powinien uwzględniać zasady ochrony zdrowia, higieny, racjonalnej pracy dzieci i nauczycieli oraz zapewniać różnorodność zajęć każdego dnia.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel ustala szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- 23.1. Godzina pracy dla nauczycieli trwa 60 minut.
- Czas zajęć o charakterze dydaktycznym dla dzieci trwa w zależności od ich wieku od 15 – 30 minut.
- 24. 1. W przedszkolu mogą być organizowane bezpłatne zajęcia dodatkowe prowadzone przez specjalistów, uwzględniające w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci.
- Na wniosek rodziców organizowane mogą być też dwa razy w tygodniu bezpłatne lekcje religii dla dzieci.
- 24a. 1. Przedszkole zawiesza zajęcia, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:
- zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych;
- temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia, zagrażającej zdrowiu dzieci;
- zagrożenia związanego z sytuację epidemiologiczną;
- nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci innego niż określone w pkt 1-3.
- W przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 1 na okres powyżej dwóch dni Dyrektor organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość będą realizowane w szczególności przez:
- informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez dziecko w domu;
- za pośrednictwem strony internetowej przedszkola lub innej formy komunikacji nauczyciel będzie udostępniał rodzicom:
- propozycje wykonania prac plastycznych, projektów technicznych, zabaw badawczych lub eksperymentów;
- konkretną propozycję opracowaną na potrzeby grupy jego dziecka, adekwatną do realizowanego programu;
- opracowane przez siebie propozycje twórczej aktywności dzieci;
- linki do słuchowisk, informacje o programach telewizyjnych (pasma edukacyjne Telewizji Polskiej), a także programów, zabaw on-line.
- 25. Przedszkole może przyjmować studentów na praktyki pedagogiczne, na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem przedszkola w uzgodnieniu z nauczycielem a szkołą wyższą.
- 26. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola w postaci trzech posiłków (śniadanie, obiad i podwieczorek).
- 27. 1.Wysokość i zasady wnoszenia opłat za świadczenia wykraczające ponad czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę ustala się zgodnie z obowiązującą uchwałą Rady Gminy Belsk Duży w sprawie określenia czasu bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu oraz opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola, dla których organem prowadzącym jest Gmina Belsk Duży.
- (uchylony)
- (uchylony)
- Koszt wyżywienia, uzgadnia dyrektor na podstawie umowy Zawartej z firmą cateringową.
- Opłata czesnego i za wyżywienie jest uiszczana przez rodziców z góry do 15 dnia każdego miesiąca, natomiast za każdy dzień nieobecności dziecka w przedszkolu przysługuje rodzicom zwrot czesnego i odpłatności za wyżywienie.
- 28. W szczególnych przypadkach na wniosek dyrektora organ prowadzący może zwolnić rodziców z opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu, wówczas koszty czesnego i wyżywienia pokrywa Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Belsku Dużym.
- 29. Pracownicy przedszkola mogą odpłatnie korzystać z całodziennego wyżywienia.
- 30. Dla realizacji celów statutowych przedszkole zapewnia:
- pomieszczenia do zajęć i zabaw, wyposażenie w pomoce dydaktyczne i zabawki oraz w sprzęt dostosowany do potrzeb i rozwoju dzieci;
- kuchnię z zapleczem;
- jadalnię;
- szatnię;
- łazienki;
- plac zabaw wyposażony w odpowiedni sprzęt.
- 31. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora przedszkola do skreślenia dziecka nieobjętego obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
- zalegania z odpłatnością za co najmniej dwa okresy płatnicze,
- nieprzerwanej nieobecności dziecka w przedszkolu przez 14 dni i nie zgłoszenia tego faktu do przedszkola,
- zaobserwowania niepokojących zachowań dziecka, które zagrażają bezpieczeństwu i zdrowiu innych oraz odmowy ze strony rodziców (opiekunów prawnych) współpracy z przedszkolem, wychowawcą, specjalistami świadczącymi wykwalifikowana pomoc psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczna i zdrowotną.
- 32. Dyrektor przedszkola zobowiązany jest do udzielenia rodzicom informacji o trybie odwołania się w przypadku skreślenia dziecka z listy. Tryb skreślenia dziecka z listy obejmuje:
- ustne powiadomienie;
- powiadomienie na piśmie poleconym;
- poinformowanie o możliwości odwołania się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem.
ZADANIA NAUCZYCIELI I PRACOWNIKÓW OBSŁUGI.
- 33.1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli posiadających przygotowanie pedagogiczne i odpowiednie kwalifikacje zgodnie z odrębnymi przepisami oraz pracowników obsługi zapewniających prawidłowe funkcjonowanie przedszkola.
- Zasady zatrudniania nauczycieli i pracowników, o których mowa w ust.1, określają odrębne przepisy.
- Przyznawanie nagród i wymierzanie kar odbywa się w przypadku nauczycieli zgodnie z Kartą Nauczyciela, zaś w przypadku pozostałych pracowników zgodnie z Kodeksem Pracy.
- 34.1. Do zadań nauczycieli związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole należy w szczególności:
1) sprawowanie bezpośredniej opieki nad powierzonymi dziećmi w czasie pobytu w Przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza jego terenem;
2) systematyczne kontrolowanie miejsc, w których prowadzone są zajęcia;
3) powiadamianie o uszkodzonych salach lub sprzętach;
4) kontrola obecności dzieci na zajęciach;
5) powiadomienie Dyrektora Przedszkola o wypadku dziecka.
- Nauczycieli w wykonywaniu zadań, o których mowa w ust.1, wspomagają pracownicy administracyjno-obsługowi Przedszkola.
- Zakres zadań nauczycieli związanych ze współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci obejmuje:
1) uzgodnienie celów oraz sposobów współpracy nauczycieli i rodziców;
2) rozpoznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka;
3) zapewnienie indywidualnej opieki każdemu wychowankowi poprzez dostosowanie metod i sposobów oddziaływań odpowiednio do jego wieku, możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska;
4) ustalenie w porozumieniu z rodzicami określonych form oddziaływań wychowawczych;
5) udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
6) zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
7) przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju w formie zaproponowanej przez rodzica;
8) opracowanie harmonogramu całorocznych spotkań z rodzicami;
9) angażowanie rodziców w działalność Przedszkola.
- Zakres zadań nauczycieli związanych z planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość obejmuje:
- opracowywanie planów pracy Przedszkola oraz programu wychowania przedszkolnego realizowanego;
- wybór programu wychowania przedszkolnego;
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej oddziału oraz innej dokumentacji zleconej przez Dyrektora Przedszkola zgodnie z przepisami prawa;
- przeprowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej oraz sporządzenie informacji dla rodziców;
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności, zainteresowań oraz niwelowanie deficytów rozwojowych dziecka;
- kierowanie działalnością dziecka poprzez organizowanie środowiska wychowującego i tworzenie sytuacji edukacyjnych;
- stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
- systematyczne doskonalenie swoich kompetencji zawodowych oraz podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych do zajmowania stanowiska nauczyciela w Przedszkolu, które określają odrębne przepisy;
- dbałość o estetykę pomieszczeń;
- czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja postanowień i uchwał;
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym;
- indywidualizowanie pracy z dzieckiem, w szczególności poprzez dostosowanie wymagań edukacyjnych, metod i form pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka.
- Zakres zadań nauczycieli związanych z prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji obejmuje:
1) rozpoznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci;
2) prowadzenie bieżącej diagnostyki;
3) wspieranie rozwoju dziecka poprzez organizowanie pracy indywidualnej z dzieckiem potrzebującym pomocy, ustalenia kierunków pracy z dzieckiem;
4) dokumentowanie prowadzonych czynności zgodnie ze sposobem określonym przez Radę Pedagogiczną (arkusze obserwacji).
- Zakres zadań nauczycieli związanych ze współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną obejmuje w szczególności:
1) organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami (psycholog, pedagog);
2) udział w omówieniu pracy z logopedą.
- 35. 1. W przedszkolu może pracować psycholog i pedagog.
- Psycholog i pedagog w przedszkolu otacza opieką wszystkie dzieci, których rodzice wyrazili pisemną zgodę, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci mających niepowodzenia w nauce i sprawiających kłopoty wychowawcze.
- W szczególności do zadań psychologa i pedagoga należy:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień wychowanków oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życiu jednostki;
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki problemów dzieci;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym dziecka;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
8) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo
- Zadania w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej wykonuje każdy wychowawca w swojej grupie na bieżąco.
- 36.1.W przedszkolu może być zatrudniony logopeda, który otacza opieką dzieci, których rodzice wyrazili pisemną zgodę, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci mających wady wymowy. W pierwszej kolejności opieką logopedyczną obejmuje się dzieci w weku 5-,6 lat.
2.W szczególności do zadań logopedy należy:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami;
4) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- 36a.1. W przedszkolu może być zatrudniony pedagog specjalny.
- Zakres zadań pedagoga specjalnego:
1) współpraca z nauczycielami lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
- a) podejmowaniu działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola,
- b) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci,
- d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;
2) współpraca ze specjalistami w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem,
- c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,
- d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci;
4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dzieci i nauczycielom;
5) współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami/instytucjami;
6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola w zakresie zadań określonych w pkt 1–5.
- 37. Pracownicy personelu pomocniczego mogą być włączeni do pracy opiekuńczej i wychowawczej zgodnie z przydzielonymi im zakresami czynności.
- 38.1. Do obowiązków pomocy nauczyciela należy:
- dbanie razem z nauczycielką o bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu (w budynku, na placu zabaw oraz podczas spacerów i wycieczek),
- otaczanie indywidualną opieką dziecka potrzebującego pomocy, np. płaczącego, mającego problemy z samodzielnym załatwieniem potrzeb fizjologicznych,
- pomaganie nauczycielce w uczeniu dzieci czynności samoobsługowych, jak np. spożywanie posiłków, mycie zębów, korzystanie z umywalki i sedesu,
- pomaganie dzieciom w zdejmowaniu i zakładaniu odzieży do ćwiczeń gimnastycznych oraz w związku z wychodzeniem na plac zabaw, spacery i wycieczki,
- dbanie o porządek i czystość w miejscach z rzeczami indywidualnymi dzieci tj. w szafkach z ubraniami w szatni, w szafkach z przyborami do prac plastycznych, na półkach z przyborami do mycia zębów w łazience,
- dbanie o porządek i czystość w szafkach z zabawkami w sali zabaw,
- pomaganie nauczycielce w uczeniu dzieci sprzątania zabawek po zakończonej zabawie, segregowania ich na właściwe miejsce,
- dokonywanie drobnych napraw zabawek, np. cerowanie ubranek dla lalek,
- sprzątanie ze stołów po zakończonych pracach plastycznych,
- pomoc woźnej w znoszeniu naczyń do kuchni po posiłkach,
- zastępowanie woźnej podczas jej nieobecności w pracy,
- wykonywanie okresowych badań lekarskich,
- przestrzeganie przepisów bhp,
- przestrzeganie dyscypliny pracy,
- wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy.
- Do obowiązków woźnej należy:
- utrzymywanie w czystości wszystkich pomieszczeń (codzienne mycie podłóg, okresowe mycie okien, częste odkurzanie wykładziny, ścieranie kurzu itp.),
- systematyczne wietrzenie pomieszczeń,
- dbanie o powierzony sprzęt,
- pranie firanek, zasłon, obrusów, fartuchów, ścierek, pluszowych zabawek, ubranek i pościeli dla lalek,
- systematyczne dokonywanie dezynfekcji łazienek,
- porcjowanie posiłków i podawanie ich do stołu z przestrzeganiem zasad higieny,
- sprzątanie po posiłkach,
- zmywanie naczyń stołowych w zmywarce i naczyń kuchennych ręcznie, utrzymywanie w czystości zastawy stołowej,
- usuwanie odpadów do kontenera,
- przygotowywanie herbaty dla dzieci i personelu,
- dbanie o czystość i porządek w kuchni, na jej zapleczu, w piwnicy i w magazynach,
- dbanie aby sprzęt kuchenny był właściwie użytkowany i odpowiednio zabezpieczony,
- systematyczne noszenie i dbanie o estetyczny wygląd odzieży ochronnej,
- Wykonywanie dodatkowych prac będących w zakresie obowiązków konserwatora:
- naprawianie w miarę możliwości uszkodzonego bądź zniszczonego sprzętu przedszkolnego,
- utrzymywanie porządku przed budynkiem przedszkola i na placu zabaw,
- usuwanie gałęzi drzew, butelek, papierków itp.
- zgrabianie i wynoszenie do kontenera jesienią – liści a wiosną i latem- skoszonej trawy,
- usuwanie chwastów z kwietników od wiosny do jesieni,
- w porze zimowej odśnieżanie dojścia do przedszkola od furtek z dwóch stron budynku i w miarę potrzeb posypywanie piaskiem śliskich nawierzchni,
- wykonywanie okresowych badań lekarskich,
- przestrzeganie przepisów bhp,
- przestrzeganie dyscypliny pracy,
- zastępowanie osoby pracującej na stanowisku pomocy nauczyciela w czasie jej nieobecności w pracy,
- wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora.
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW:
- 39.1.Rodzice, opiekunowie prawni dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawa do:
- uzyskiwania i wymiany informacji na temat możliwości rozwojowych dziecka, jego postępów, stanie gotowości szkolnej, problemów i zachowania oraz na temat pracy przedszkola,
- uzgadniania z nauczycielami i specjalistami kierunków i zakresu zadań związanych z rozwojem dziecka, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami,
- wyrażania i przekazywania nauczycielom, dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa – radę rodziców,
- zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktycznej i wychowawczej.
- W interesie dzieci i w ramach dobrej współpracy do podstawowych obowiązków rodziców, opiekunów prawnych dziecka należy:
- przestrzeganie niniejszego statutu,
- respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców,
- przyprowadzanie i odbieranie dzieci zgodnie z ustalonymi zasadami zapewniającymi dzieciom bezpieczeństwo i zgodnie z rozkładem dnia,
- terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, a zwłaszcza niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
- kontaktowanie się z nauczycielami oraz uczestnictwo w zebraniach ogólnych i grupowych w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
- udzielanie nauczycielom rzetelnej informacji o dziecku,
- punktualne przyprowadzanie dziecka do przedszkola, umożliwiające mu udział w organizowanych zajęciach oraz zapewnienie mu bezpieczeństwa,
- nie przyprowadzanie do przedszkola dzieci chorych, których stan zdrowia zagraża im samym oraz innym dzieciom,
- wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka.
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA:
- 40. 1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka, a w szczególności ma prawo do:
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju,
- akceptacji takim, jakie jest,
- swobody myśli, sumienia i wyznania, swobodnego wyrażania swoich poglądów i potrzeb zgodnie z przyjętymi normami etycznymi,
- ochrony przed wszelkim formami przemocy fizycznej, psychicznej, krzywdy lub zaniedbania, bądź złego traktowania,
- rozwoju osobowości, talentu, zainteresowań, zdolności umysłowych i fizycznych poprzez wielostronne uczestnictwo w działaniu, przeżywaniu i poznawaniu otaczającego je świata,
- poszanowania jego godności i wartości,
- otoczenia różnorodnego, bogatego w bodźce,
- wypoczynku i czasu wolnego,
- do uczestnictwa w zabawach, zajęciach stosownych do jego wieku i możliwości,
- ochrony sfery jego życia prywatnego.
- 41. Wobec dzieci mogą być stosowane następujące nagrody:
- za samodzielnie wykonaną pracę – pochwała od nauczyciela lub dyrektora,
- za uczestniczenie w życiu przedszkola na koniec roku szkolnego – dyplom i nagroda książkowa.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE:
- 41a. 1. W przedszkolu obowiązuje ceremoniał, który:
- jest wewnętrznym zbiorem norm i zasad, dotyczących zachowania się w czasie uroczystości przedszkolnych, ustanowionych i obowiązujących w przedszkolu.
- uczy szacunku dla symboli narodowych – godła, hymnu i flagi państwowej. Zapoznaje dzieci z historią i znaczeniem tych symboli.
- Uroczystości przedszkolne, do których zastosowanie ma ceremoniał przedszkola składają się z części oficjalnej i części artystycznej.
- Uroczystości przedszkolne, podczas których eksponuje się symbole narodowe powinny przebiegać w podniosłym nastroju i kształtować poszanowanie dla symboli narodowych.
- Do uroczystości środowiskowych i przedszkolnych wymagających uwzględnienia symboli narodowych należą w szczególności:
- święto niepodległości;
- święto flagi;
- pasowanie dzieci na przedszkolaka;
- zakończenie roku szkolnego z pożegnaniem starszaków;
- jubileusz przedszkola.
- Do obowiązków dzieci należy podkreślenie swoją postawą podniosłego charakteru świąt państwowych i przedszkolnych, dzieci powinny być ubrane w strój galowy.
- 42. Przedszkole używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
- 43. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- 44. Przedszkole może prowadzić działalność dochodową zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi działalności gospodarczej.
- 45. Podstawą gospodarki finansowej przedszkola jest roczny plan finansowy sporządzony przez dyrektora. Zasady prowadzenia przez przedszkole gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy dotyczące jednostek budżetowych.
- 46. Przedszkole może ubiegać się o nadanie imienia (patrona) oraz o ufundowanie sztandaru.
- 47. Ustalenia zawarte w statucie obowiązują pracowników przedszkola, dzieci i rodziców.
- 48. Sprawy nie ujęte w statucie rozstrzyga dyrektor wraz z Radą Rodziców.
- 49. Zmian w statucie, które wynikają ze zmieniających się przepisów prawa oświatowego dokonuje dyrektor.